کدام مدل پراید را می‌پسندید؟ - کلبه تنهایی دانشجویان
X
تبلیغات
رایتل

 

آیا انتخاب یک مدل از پراید بین این همه تیپ کار آسانی است؟ از پراید، 4 مدل اصلی در بازار داریم که با نام‌های 141،131،132و 111 عرضه می شوند. 

 

 

 

پراید یکی از پرتیراژترین و محبوبترین خودروهای بازار است و خریدش به نسبت سایر خودروهای کمی آسانتر است امروز سایپا می ‌تواند ادعا کند 20 مدل از این خودروی محبوب را به فروش می‌رساند اما آیا انتخاب یک مدل از بین این همه تیپ کار آسانی است؟ از پراید 4 مدل اصلی در بازار داریم که با نام‌های 141،131،132و 111 عرضه می شوند.

 

حال همین چهار مدل را در پنج تیپ EX، SX،SL، LXو ST ضرب کنید می‌بیند که 20 تیپ پراید جلوی شما خط خواهند کشید به این که چرا وضعیت تولید مقایسه مدل های مختلف تولید این خودرو بدین شکل است کاری نداریم چرا که در غیر این صورت مرسدس بنز هم می تواند ادعا کند سالانه 500 مدل جدید را عرضه می کند نکته اصلی در این بین انتخاب درست و عقلانی از بین این همه پراید است تا با داشتن اطلاعاتی هر چند کم بتوان بهترین نوع خرید را داشت این بار تمامی پرایدهای موجود در بازار را در تمامی تیپها مقایسه کرده ایم تا دور نمای بهتری نسبت به داشته ها و نداشته های هر مدل داشته باشید

پرایدولوژی
 
تیپ های عرضه شده از پراید واقعا گسترده است این موضوع همان قدر که دستتان را برای انتخاب باز می گذارد گیج کننده خواهد بود تنها شناخت دقیق نیازتان می‌تواند شما را در انتخاب مناسبترین مدل یاری کند .

*سایپا 141

سایپا141 قدمت بیشتری نسبت به مدل های جدید مثل 111و131دارد این خودروی کوچک زمانی که ما تنها با مدل های نسیم و صبا آشنا بودیم پایش به خیابان ها باز شد و با توجه به تغییراتی که در طراحی ظاهری و هم چنین تریم داخلی آن صورت گرفته بود مورد توجه بسیاری از خریداران قرار گرفت در واقع فرم جدید کاپوت و جلو پنجره تا حدی نمای جلویی را عوض کرد اما تغییرات کلی آن به بخش عقب بر می‌گردد جایی که صندوق بار ارتفاع گرفته و فرم چراغ ها هم کاملا عوض شده است در نهایت سایپا 141 تکلیفش با خودش مشخص نشد که بالاخره یک محصول هاچ‌بک است یا لیفت بک !

طراحی داخلی هم خوشبختانه با کنسول و داشبورد جدید کمی از یک نواختی درآمد و خیلی ‌ها حتی به خاطر تنوع فضای داخلی هم که شده بود به سراغ این خودرو رفتند سایپا 141 به طور کلی در پنج مدل EX، SX،SL، LXو ST عرضه می‌شود که همگی از لحاظ فنی در یک سطح هستند .

موتوری 1،3 لیتری با قدرت 63 اسب بخار برای‌شان تولید نیرو می‌کند که از طریق گیربکسی 5 دنده به چرخ های جلو منتقل میشود مصرف سوختشان هم با باک 37 لیتری چیزی در حدود 9، 6 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی شهری است حال برمی‌گردیم به مدل های عرضه شده از این خودرو و تفاوت های کلیشان ؛ مدل EXفول ترین بدنه آن هاست که تمامی آبشن های ممکن را دارد امکاناتی چون بنده تقویت شده،‌داشبرد جدید ،‌صندلی جدید، رودری های جدید، کنسول جدید، کولر، فرمان هیدرولیک،ABS ، ایربگ راننده، شیشه بالابر برقی جلو،‌قفل مرکزی، رادیو CDبا USP ، چراغ مه شکن عقب ،‌رینگ آلومینیومی،‌کمربند ایمنی قابل تنظیم،‌سیستم ضد سرقت، سپر رنگی،‌در باز کن صندوق عقب، آیینه های جانبی تاشو و تنظیم ارتفاع چراغ‌ها.مدلSXهم تمامی این امکانات را دارد البته به جز ایربگ و از لحاظ ایمنی تنها باید به ترمز‌های ABS اکتفا کرد.

مدل    SLهم کمی فیتله را پایین‌تر کشیده و از بین تمامی این مزایا ایربگ و فرمان هیدرولیک را فاکتور گرفته است اما نکته اصلی در مورد مدل LX است که براساس جدول ارائه شده توسط سایپا هیچ فرقی با مدل SX ندارد و احتمالا تنها در نام با یکدیگر تفاوت دارند اما می‌رسیم به فقیرترین مدل این سری با نام ST که از بین تمامی تجهیزات دور فرمان هیدرولیک ،‌ترمزهای ABS و ایربگ را خط کشیده است نکاتی که وجود داشت هم در خودروهای امروزی ضروری به نظر می‌رسد.

*سایپا132

سایپا 132برخلاف مدل 131همسو با مدل هاچبکش زیر تیغ جراحی طراحان سایپا رفت و با تغییرات ظاهری و داخلی محصول جدیدتری محسوب می شود جدا از فضای داخلی به روز شدن آن نمای بیرون آن در بخش جلو و عقب تغییرات زیادی را به خود دید تغییراتی که به جرات می توان گفت بیشتر موجب زشت تر شدن این پراید شده است تا ارتقای بعد ظاهری آن! جایی که سپرهای کوچک با طراحی عجیب در کنار چراغ‌های جدید که هم خوانی با بنده ندارند کاملا توی ذوق می‌زنند با این حال خیلی‌ها به خاطر فرم تازه تر آن سایپا 132را به 131ترجیح می‌دهند این خودروی سدان هم از همان بخش فنی سایر پرایدها استفاده می‌کند و تنها تفاوت عمده آن را می توان در بخش مصرف سوخت دانست جایی که به نسبت 131پر اشتهاتر نشان داده و در تردد شهری عدد 9،5  لیتر در 100کیلومتر را ثبت کرده است این جا هم با همان پنج تیپ معروف EX، SX،SL، LXو ST روبه رو هستیم که طبق انتظار مدل EX فول ترین و مدل ST کم آپشن ترین 132آن هاست در مورد داشته ها و نداشته های این پنج تیپ هم باید گفت دقیقا با همان شرایطی روبه رو هستیم که در مورد مدل 131 گفته شده و بیشتر مانورها حول محور داشتن یا نداشتن ایربگ ، فرمان هیدرولیک و ترمزهای ABS می چرخد در واقع خریداران در انتخاب بین دو مدل 131و 132 تنها فاکتور طراحی ظاهری را در نظر خواهند گرفت هر چند که مدل132به خاطر شمایل جدیدترش گران تر به فروش می رسد .

*سایپا 111

زیبای کوچک لقبی که خودرو ساز وطنی برای محصول هاچبک و پر فروشش در نظر گرفته است این خودرو ورژن مدرن شده (بخوانید ایرانیزه شده) پراید هاچبک محبوب خودمان است که تا مدتها به عنوان جوان پسندترین محصول داخلی شناخته می شد در این هاچبک جدید هم طراحی داخلی و بیرونی جدیدی را می بینیم که البته تریم داخلی همانی است که از مدتها قبل برای مدل 141 در نظر گرفته شده اما در شمایل بیرونی با نوعی بلاتکلیفی روبه رو هستیم خودرو در نمای جلو و عقب فرمی انحنا دار و مدرن دارد ولی در نمای بغل از همان طراحی کلاسیک و خشک قدیمی بهره می برد حال اگر از ضعف های طراحی در بخش های جدید هم فاکتور بگیریم این نبود هماهنگی برای خودرویی که لقب جوان پسند را به دوش می کشد کمی توی ذوق می زند این زیبایی کوچک هم مانند برادر بزرگترش در پنج تیپ  EX، SX،SL، LXو ST عرضه می شود که همگی از موتوری 1،3 لیتری با قدرت 63 اسب بخار و گیربکسی پنج دنده دستی بهره می برد اشتهایش هم کمی کمتر شده و حدود 9،5 لیتر در تردد شهری است البته با همان باک 37لیتری . این جا هم مدل EX فول ترین تیپ سایپا 111 محسوب می شود که تمامی امکانات گفته شده در مورد تیپ EX سایپا 141 را دارد به اضافه چند مورد جدید ویژگی های چون گرم کن شیشه عقب برف پاکن‌عقب و سپر و زه هم رنگ بنده مواردی است که به صورت ویژه برای نمونه هاچ‌بک پراید در نظر گرفته‌اند در مورد تیپ SX هم باید گفت که به تمامی امکانات گفته شده مجهز است به غیر از ایربگ راننده همین ایربگ را به همراه فرمان هیدرولیک در تیپ SX پیدا نخواهید کرد و تیپ LX هم دور ایربگ و ترمزهای ABS را خط کشیده است .تیپ ST هم طبق روال معمول ساده ترین این سری شناخته می شود و از بین تمامی این تجهیزات از فرمان هیدرولیک ترمز ABSو ایربگ بی بهره خواهد بود.

*سایپا 131

این خودرو در واقع همان پراید صباست البته با کمی رنگ و لعاب بهتر داخل کابین آن مثل سایر پرایدهای X100 به روز شده و از لحاظ ظاهری هم چند تغییر کوچک را به خود دیده است تغییراتی که آن چنان فراگیر نبوده و تنها به کریستالی شدن چراغ‌های عقب و جلو و فرم جلوی پنجره محدود شده است این خودرو هم از همان موتور 1،3 لیتری 63 اسب بخار به همراه گیربکس پنج دنده دستی استفاده می کند که تنها تغییر فنی آن به نسبت به دو مدل قبلی کمتر شدن مصرف سوختش آن هم با عدد 8،8لیتر برای رانندگی شهری است سایپا 131 هم طبق روال معمول در همان پنج تیپ EX، SX،SL، LXو ST به دست مشتری می‌رسد و طبق انتظار مدل EX کاملترین آنهاست مدلی که تجهیزاتی چون کولر، فرمان هیدرولیک، ABS، ایربگ راننده، بدنه تقویت شده، شیشه بالابر برقی جلو، قفل مرکزی، رادیو سی دی بدون پورت USB چراغ مه شکن عقب، رینگ آلومینیومی، داشبرد جدید ، کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم، سیستم ضد سرقت، رودری های جدید ، صندلی جدید بدون تنظیم ارتفاع، کنسول جدید،‌سیستم بهبود توزیع هوا و تنظیم زاویه نور جلو مجهز شده است از بین تمامی این امکانات تیپ SX از ایربگ ، تیپ SL از فرمان هیدرولیک و ایربگ ، تیپ LX از ترمز ABS و ایربگ و در نهایت تیپ ST با عنوان فقیرترین آن ها از فرمان هیدرولیک و ایربگ و ABS محروم است .

منبع: هفت صبح

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد