توجه...توجه...توجه...

با کلیک روی بنر های گوشه سمت چپ می توانید فایل های درسی مورد نیاز از قبیل: تحقیق، پاورپوینت، مقاله، پایان نامه، کارآموزی و... را دانلود کرده همچنین با عضویت می توانید فایل های خود را جهت فروش به اشتراک گذاشته و کسب درآمد کنید.

سه محیط بان برگزیده در سومین دوره جایزه یحیی

مراسم تقدیر از برگزیدگان سومین دوره جایزه یحیی با معرفی سه محیط بان برتر و هم چنین تقدیر از خانواده‌های محیط‌بانان شهید هرمزگان و فارس برگزار شد.

مدثر تیموری از منطقه حفاظت شده «سده» استان خراسان رضوی، موسی غلامزاده سراب از منطقه حفاظت شده «دربادام» خراسان رضوی و علی کلانه از پارک ملی «پابند» استان مازندران سه محیط بانی بودند که بیشترین امتیاز را از هیات داوران دریافت کردند و جوایز خود را از دستان مجتبی رمزی و پریدخت مشگ‌زاد، بانیان جایزه یحیی دریافت کردند.

به هر کدام از برگزیدگان مدال یحیی، لوح محیط بان برگزیده و سه نیم سکه بهار آزادی تقدیم گردید و هم چنین ست استیل لوازم آشپزخانه شرکت کارال، یک دستگاه کتری برقی توسط شرکت بوش، کتاب «کوچه پس کوچه های آشپزی» سامان گلریز و کتاب «دزده کشی» نوشته فریبا منتظرظهور به همسران ایشان تعلق گرفت.

لازم به ذکر است که به منظور ارج نهادن به خانواده‌های محیط‌بانان، از اعضای خانواده این عزیزان نیز برای حضور در مراسم دعوت شده بود. این مراسم با حضور علاقمندان محیط زیست، اعضای انجمن یوزپلنگ ایرانی، هنرمندان، پیشکسوتان و خانواده محیط‌بان شهید یحیی شاه‌کوه‌محلی در آمفی تئاتر موسسه خیریه رعد برگزار شد.

هیات‌داوران جایزه یحیی از بهترین‌های محیط‌ زیست هستند که سه سال به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی فقط برای انگیزه دادن به محیط‌بانان وقت و انرژی گذاشتند. در سومین دوره جایزه یحیی، همانند دو سال گذشته آقایان محمد درویش، مرتضی اسلامی دهکردی، حمیدرضا میرزاده، علیرضا ساجدین، کیوان هوشمند و احسان محمدی وظیفه دشوار داوری فرم‌های ارسال شده را بر عهده داشتند.

داوری این مسابقه از طریق بررسی فرم‌هایی انجام گرفت که توسط محیط‌بانان و شبکه تشکل‌های محیط‌زیست استان‌ها به دبیرخانه رسیده بود. این فرم‌ها دربرگیرنده ١١ معیار مختلف شغل محیط‌بانی هستند که برای هرمحیط‌بان با توجه به مدارک و مستندات تکمیل می‌شوند. در سومین دوره جایزه یحیی امتیاز ویژه‌ای برای صورتجلسات «شروع به شکار» در  چهارچوب امتیاز مربوط به صورتجلسات شکار و صید در نظرگرفته شد. هدف از این تصمیم، تشویق محیط‌بانان به پیشگیری از وقوع تخلف بود. در نهایت محیط‌بانانی که در مجموع بیشترین امتیاز را کسب کردند به عنوان محیط بانان برگزیده معرفی شدند.

سومین مراسم جایزه یحیی

انجمن یوزپلنگ ایرانی و دبیرخانه جایزه یحیی تصمیم گرفتند تا در این مراسم به رسم یادبود هدایایی به خانواده سه محیط‌بان شهید سال جاری تقدیم کنند. به همین منظور از خانواده‌های محیط‌بانان شهید هرمزی و دهقانی از استان هرمزگان و خانواده محیط بان شهید شجاعیان از استان فارس برای حضور در مراسم دعوت شد، اما به علت محصل بودن فرزندان ایشان، امکان حضور در مراسم را نداشتند و هدایای این عزیزان به نمایندگانشان از استان‌های هرمزگان و فارس تقدیم گردید. این هدایا با حمایت بانک ایران زمین، شرکت بوش و شرکت کارال و هدیه نوروزی شرکت رنگ باراد جهت نقاشی منازل مسکونی ایشان تامین شد.

در این مراسم از کلیپ آقای خشایار اعتمادی با نام «جنگل تشنه» با حضور ایشان رونمایی شد. سامان گلریز سرآشپز محبوب، خشایار اعتمادی خواننده مطرح و خانم جهانگیری کارگردان و مستندساز از جمله چهره‌های شناخته‌شده حاضر در این مراسم بودند.

هم چنین محمد درویش مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد سازمان حفاظت محیط زیست، هومن جوکار مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و مجید فدایی مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست از جمله مسولین سازمان محیط زیست بودند که در این مراسم حضور پیدا کردند.

طی این مراسم از دکتر فاضل به پاس حمایت‌هایشان از جایزه یحیی تقدیر شد. دکتر فاضل به عنوان رییس دانشگاه محیط زیست نقش بسزایی در برگزاری دوره‌های آموزشی محیط بانان داشته‌اند و سال جاری بازنشسته شدند. ایشان طی دو سال گذشته امکان اسکان محیط بانان برگزیده جایزه یحیی را در دانشگاه محیط زیست کرج فراهم نمودند.

سومین دوره جایزه یحیی با مشارکت بانک ایران زمین، دانشکده محیط زیست، موسسه آموزشی نیکوکاری رعد، آقای سامان گلریز، پایگاه خبری دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، پایگاه خبری- تحلیلی زیست بوم و موسسه تصویر حیات وحش برگزار شد.

 

تاریخچه جایزه یحیی

این جایزه به ابتکار و همت دو هنرمند عضو انجمن، مجتبی رمزی و پریدخت مشگ زاد از سال ۱۳۹۳ در دل انجمن یوزپلنگ ایرانی شکل گرفت؛ در راستای برنامه‌های حمایتی انجمن از محیط بانان، دبیرخانه ای دایمی برای پیگیری روند جایزه یحیی تشکیل شد. حامیان رسانه‌ای و داوران نهایی این جشنواره نیز از فعالان محیط زیست کشور هستند که به صورت داوطلبانه در روند اهدا این جایزه با دبیرخانه همکاری می کنند.

به منظور زنده نگه داشتن یاد و خاطره محیط بان شهید، «یحیی شاه کوه محلی» و معنای حیات بخش اسم یحیی، این مراسم «جایزه یحیی» نامگذاری شد و هدف اصلی آن تجلیل از محیط‌بانانی است که تلاش‌های چشم‌گیری در زمینه حفاظت از عرصه‌های تنوع‌زیستی در حوزه‌های محل خدمت خود داشته‌اند.

برای نجات خودمان به عراق کمک کنیم

درختکاری در مرز مشترک دو کشور، نهالکاری کانون های گرد و غبار، آموزش و توان افزایی کارشناسان عراقی در این حوزه و تقویت این کشور برای مهار پدیده ریزگردها از منبع انتشار شاید بیش از جاده سازی و برق کشی و خدماتی از این دست در این کشور، برای ایرانیان حیاتی باشد.

برای نجات خودمان به عراق کمک کنیم

ادامه نوشته

بارش برف و باران در شمال و هجوم گردوغبار در جنوب کشور را بحرانی کرد

ردوغبار در جنوب جاده‌های ١٠ استان یخ بست و آب و برق در استان‌های شمالی قطع شد/ اسکله‌های بندرعباس به دلیل وزش باد شدید و گرد و خاک براي سومين روز متوالي تعطیل شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بارش برف و باران در شمال و هجوم گردوغبار در جنوب کشور را بحرانی کرد

 

 

ادامه نوشته

 

 

انجمن یوزپلنگ ایرانی نهم شهریور ماه، با توجه به وضعیت نامناسب این گونه ارزشمند درکشور، با راه اندازی کمپینی تحت عنوان نامه نجات، مشکلات یوزپلنگ ایرانی را عنوان کرده و با ارائه پیشنهاداتی طی هفت بند برای بهبود وضعیت موجود، خواستار واکنش سریع دولت شد.

این نامه از نهم شهریور ماه و همزمان با دهمین گرامیداشت روز ملی یوزپلنگ ایرانی به مدت یک ماه بر روی وبسایت www.cheetahday.com  قرار گرفت. در این مدت ۹۵۱۱ حامی حقیقی،۲۲حامی حقوقی و ۲۵ چهره شناخته شده سیاسی، هنری و ورزشی از این کمپین حمایت کردند.
نامه مذکور به همراه یک متمم در روز دوشنبه ۲۴ آبان، به دفتر نهاد ریاست جمهوری و رونوشت های مربوطه تحویل داده شد و ضمن نگارش گزارشی بر روی نامه، هم اکنون درحال گذراندن مراحل اداری است.

برای خواندن نامه نجات اینجا کلیک کنید.
انجمن یوزپلنگ ایرانی از تمامی شما حامیان و همراهان گرامی سپاسگزاری کرده و امید دارد تااقدام فوق همراه با همکاری سازمان ها و نهادهای ذیربط، بتواند کمک موثری در بهبود وضعیت این گونه ارزشمند کند.
نتایج بدست آمده متعاقبا از طریق رسانه های انجمن اعلام خواهد شد.

سرشماری پاییزه پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان

عملیات سرشماری پاییزه حیات وحش پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان با همکاری بیش از 30 نفر از کارشناسان، دانشگاهیان، محیط بانان و همیاران اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد انجام شد.

به گزارش روابط عمومی محیط زیست استان یزد، در این سرشماری 15 اکیپ 2 و 3 نفره مسیرهای از پیش تعیین شده در پناهگاه حیات وحش دره انجیر را بصورت پیاده و موتوری طی کردند. بنا براین گزارش، هدف از انجام این سرشماری برآورد نسبی از جمعیت حیات وحش برجسته منطقه، کسب اطلاع از وضعیت زاد و ولد و همچنین بررسی وضعیت زیستگاه بر اثر خشکسالی های پی در پی سالهای گذشته و سایر مسائل مرتبط است که پس از جمع بندی و تحلیل نهایی نتایج بدست آمده بمنظور برنامه ریزی جهت مدیریت بهتر مناطق و حفاظت از حیات وحش مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
خاطر نشان می سازد پناهگاه حیات وحش دره انجیر اردکان یکی از زیستگاههای باقیمانده یوزپلنگ آسیایی است و مأمن امنی برای زیست پستاندارانی همچون کل و بز، قوچ و میش، جبیر، گرگ، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، گربه شنی و ... و پرندگانی همچون هوبره، کبک، تیهو، باقرقره گندمی و ... می باشد.
 اضافه می شود در حال حاضر بزرگترین مشکل منطقه شدت خشکسالی و کم آبی حیات وحش می باشد که به شدت بر روی وضعیت جسمی و فیزیولوژیکی آنها تاثیر می گذارد.

جدید ترین تصاویر از تنوع زیستی پناهگاه حیات وحش نایبندان

طی ماه­های مرداد و شهریور امسال، پناهگاه حیات­ وحش نایبندان طبس در استان خراسان جنوبی دوربین­ گذاری و تصاویر زیبایی از تنوع زیستی این منطقه ثبت شد.

در ادامه فاز سوم برنامه پایش جمعیت یوزپلنگ آسیایی، دوربین­ های تله­ای بیش از ۵۰ هزار تصویر از حیات وحش این منطقه ثبت کردند. در این بین می‌توان به گوشتخوارانی همچون یوزپلنگ، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، شاه روباه، روباه شنی و شغال اشاره کرد. همچنین گیاهخواران منطقه شامل کل و بز، قوچ و میش و جبیر در دسته­ های پر جمعیت تصویربرداری شدند و از انواع پرندگان و جوندگان هم تصاویری به دست آمد.

نکته قابل توجه این است که بخش­های شمالی و مرکزی این پناهگاه ۱/۵ میلیون هکتاری، با تعداد قابل توجهی دوربین تله­ای، برای نخستین بار به شکلی سیستماتیک پایش و ارزیابی شد. با وجود اینکه تصویری از یوزپلنگ در این بخش­ها ثبت نشد، اما نتایج به دست آمده بسیار رضایت بخش بوده و نشان دهنده یکپارچگی زیستگاه به لحاظ منابع و امنیت است. درواقع در بخش­های مرکزی و شمالی نایبندان، به جز یوزپلنگ، تمام گونه­ های جانوری که در بخش جنوبی ثبت شده اند، حضور دارند.

لازم به ذکر است که تحلیل و شناسایی تصاویر یوزپلنگ در نایبندان، توسط تیم پایش انجمن یوزپلنگ در حال انجام است و طی روزهای آینده نتیجه تعداد و جنسیت یوزپلنگ­ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

پایش جمعیت یوزپلنگ در پناهگاه حیات­وحش نایبندان، با همکاری اداره کل محیط زیست استان خراسان جنوبی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و موسسه کاوشگران حیات­وحش پارت انجام گرفت.

در انتها لازم می­دانیم که از اداره محیط زیست شهرستان طبس، پاسگاه نیروی انتظامی نایبند و محیط بانان منطقه نایبندان سپاسگزاری کنیم که طی این برنامه، با گشت و کنترل و اقدامات مقتضی، امنیت و عملکرد صحیح دوربین­ها را تامین کردند.

ادامه نوشته

این مواد غذایی ضد کالری اند

زیست بوم: همه غذاهایی که می‌خوریم صد در صد کالری دارند فقط مقدار کالری آنها با یکدیگر متفاوت است. یکی کم کالری و دیگری پرکالری است. در ادامه غذاهای کم کالری را برایتان معرفی می‌کنیم.
 
کدو
کدو جزو سبزیجات فوق‌العاده کم کالری است. هر ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی فقط ۱۵ کیلوکالری دارد. در عوض کدو حاوی میزان قابل توجهی مواد معدنی و فیبر و همچنین ویتامین‌های مختلف است. بهتر است بدانید که کدو تمام خصوصیات یک ماده غذایی رژیمی‌را داراست. این سبزی پرخاصیت سرشار از آب (۹۵ درصد)، مواد معدنی و مواد مغذی مختلف است. پتاسیم موجود در آن برای هضم غذا و فسفر آن برای سلول‌ها، استخوان‌ها و دندان‌هایمان سودمند است. 
این مواد غذایی ضد کالری اند
کدو همچنین حاوی کلسیم و منیزیم نیز می‌باشد که برای سلامت استخوان‌ها فوق‌العاده است.نکته بسیار مهمی‌که در این میان باید همیشه به خاطر داشته باشیم این است که بدن برای اینکه بتواند سالم باقی مانده و به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد، نیازمند میزان خاصی کالری است. مصرف بیش از اندازه میوه‌ها، سبزیجات و یا گیاهانی که دارای کالری کم هستند می‌توانند به شما کمک کنند تا وزن خود را کاهش دهید، اما باید تنها بخشی از رژیم غذایی روزانه شما را تشکیل دهند. بهره‌گیری از یک رژیم غذایی متعادل را هیچ گاه فراموش نکنید.
 
انواع قارچ‌ها
قارچ‌ها مانند پر کاه سبک هستند و کالری چندانی به بدن نمی‌رسانند. در نتیجه می‌توانید بدون نگرانی از این مواد غذایی مفید استفاده کنید. باید بدانید که هر ۱۰۰ گرم قارچ به زحمت ۲۵ کالری وارد بدن می‌کند در حالی که همین ماده غذایی حاوی پروتئین است و یکی از مواد غذایی فوق‌العاده برای ایجاد احساس سیری و مقابله با اشتهای زیاد محسوب می‌شود. 
 
این مواد غذایی ضد کالری اند
علاوه بر این قارچ‌ها حاوی میزان زیادی آب و فیبرهای غذایی هستند.در نتیجه اگر دنبال راهی برای صاف شدن شکمتان می‌گردید می‌توانید به این مواد غذایی اعتماد کنید. بهتر است قارچ‌ها از حرارت و پخته شدن طولانی مدت در روغن یا کره دور باشند. چون به این ترتیب چربی زیادی به خود می‌گیرند و چهارچوب رژیم لاغری سالم را به هم می‌زنند. اگر می‌خواهید کمترین میزان کالری را دریافت کنید بهتر است قارچ‌هایتان را بخارپز کنید.
 
 
ادویه‌ها
فلفل، زردچوبه، کاری، آویشن، زیره و غیره. دنیای ادویه‌های دنیای رنگارنگ و البته پرخاصیتی است. کالری موجود در این ادویه‌ها در حد صفر است اما در عین حال باعث خوش طعم شدن غذا می‌شوند. از طرف دیگر ادویه‌ها کاری می‌کنند که نیاز به نمک برای خوش طعمی‌غذا و همچنین مواد چرب جذب شده نیز کاهش پیدا کند.
 
این مواد غذایی ضد کالری اند
 توصیه می‌شود که به غذاهای چرب حتما ادویه بزنید چون باعث کاهش ۳۰ درصدی‌تری گلیسیرید جذب شده می‌شوند. هر چیز میزان چربی دریافتی شما کمتر شود به این معنی است که میزان کالری‌های دریافتی نیز کمتر است.
 
 
خیار
سرشار از آب و حاوی مواد معدنی مختلف به خصوص پتاسیم. خیار جزو میوه‌های ضدعطش و کم کالری فوق‌العاده است. هر ۱۰۰ گرم از این میوه حدود ۱۰ کیلوکالری دارد که خیلی ناچیز است. خیار حاوی تمامی‌ویتامین‌های خانواده B، ویتامین C و کمی‌ویتامین پیش ساز A و همچنین ویتامین E می‌باشد.
 
 این مواد غذایی ضد کالری اند
فلفل تازه
هر ۱۰۰ گرم فلفل تازه حاوی ۲۸ کالری است. هر چه میزان فلفلی که به غذایتان اضافه کنید بیشتر باشد طعم غذایتان بهتر و میزان چربی دریافتی شما هم کمتر می‌شود. توجه داشته باشید که فلفل سرشار از ماده ای به نام «کاپسایسین» است که سلاح مجهزی در برابر کلسترول محسوب می‌شود.
این مواد غذایی ضد کالری اند

وقوع خشکسالی بسیار شدید در برخی استان‌ها

زیست بوم: رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، ضمن تشریح وضعیت خشکسالی درکشور طی سال آبی 95- 94، استان‌های دچار خشکسالی بسیار شدید را در مقیاس بلندمدت اعلام کرد.
 
شاهرخ فاتح اظهار کرد: بر اساس شاخص کوتاه‌مدت خشکسالی، استان‌های همدان، ایلام، شمال اردبیل، آذربایجان غربی، بخش‌هایی از استان‌های گلستان، کرمانشاه، لرستان، گیلان، مازندران، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، خراسان جنوبی، کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، خراسان رضوی، شمال سمنان، مازندران، تهران، قم، قزوین، آذربایجان شرقی و زنجان درجاتی از خشکسالی ضعیف تا شدید را نشان می‌دهند.
 
وی با بیان اینکه در شرایط بلندمدت تقریبا همه استان‌ها به نوعی با درجات خفیف تا بسیار شدید خشکسالی مواجه هستند، افزود: در این میان برخی استان‌ها مثل فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، تهران، قم، البرز و سمنان شرایط دشوارتری دارند.
وقوع خشکسالی بسیار شدید در برخی استان‌ها
رئیس مرکز ملی خشکسالی تاکید کرد: در مقیاس بلندمدت، استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم، فارس، تهران، البرز و یزد دچار خشکسالی هواشناسی بسیار شدید هستند.
 
جمعیت تحت تاثیر خشکسالی
فاتح با اشاره به جمعیت تحت تاثیر خشکسالی در کشور طی سال آبی 95- 94 گفت: بر اساس شاخص 12 ماهه، 26 درصد جمعیت کشور تحت تاثیر خشکسالی ضعیف، 19 درصد خشکسالی متوسط و یک درصد خشکسالی شدید قرار دارند.
 
وی با بیان اینکه طبق شاخص کوتاه مدت 45 درصد جمعیت کشور تحت شرایط طبیعی قرار دارند افزود: چهار درصد جمعیت کشور در شرایط ترسالی ضعیف، سه درصد ترسالی متوسط، یک درصد ترسالی شدید قرار دارند.
 
این کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه به جمعیت تحت تاثیر خشکسالی در مقیاس بلند مدت اشاره و اظهار کرد: 30 درصد جمعیت کشور دچار خشکسالی خفیف 32 درصد خشکسالی متوسط ، 11 درصد خشکسالی شدید و یک درصد خشکسالی بسیار شدید هستند. این در حالیست که تنها 2 درصد جمعیت کشور در مقیاس بلند مدت در شرایط ترسالی ضعیف یک درصد ترسالی متوسط و 22 درصد در شرایط طبیعی قرار دارند.
وقوع خشکسالی بسیار شدید در برخی استان‌ها
مساحت تحت تاثیر خشکسالی
فاتح همچنین به مساحت تحت تاثیر خشکسالی بر اساس شاخص کوتاه‌مدت اشاره کرد و گفت: 34 درصد مساحت کشور تحت تاثیر خشکسالی خفیف، 16 درصد خشکسالی متوسط، یک درصد خشکسالی شدید قرار دارد، علاوه بر این چهار درصد مساحت کشور در شرایط ترسالی ضعیف، سه درصد ترسالی متوسط و یک درصد ترسالی شدید هستند و 41 درصد مساحت کشور در شرایط ترسالی قرار دارد.
 
رئیس مرکز ملی خشکسالی در پایان اظهار کرد: بر اساس شاخص بلندمدت SPEI (84 ماهه)، 32 درصد مساحت کشور تحت خشکسالی خفیف، 30 درصد خشکسالی متوسط، 11 درصد خشکسالی شدید، یک درصد خشکسالی بسیار شدید قرار دارد. همچنین دو درصد مساحت کشور در شرایط ترسالی ضعیف، یک درصد ترسالی متوسط قرار دارد. همچنین 22 درصد در شرایط طبیعی قرار داشتند.

چکو زنده است!

شگفتی که با  تلاش موسسه تصویر حیات­وحش به اثبات رسید.

درسال ۱۳۹۱ تصویر یک یوزپلنگ مادر به همراه ۳ توله ­اش در پناهگاه حیات­ وحش میاندشت توسط دوربین­های تله­ای انجمن یوزپلنگ ایرانی ثبت شد. این اولین باری بود که یک خانواده یوزپلنگ، چند ماه پس از تولد توله ها، تحت نظر گرفته می‌شدند. دو سال پس از استقلال توله ها، تصویری از  مادر این خانواد ثبت نشد تا در شهریورماه سال گذشته دوربین­های تله­ای انجمن مجددا این یوز ماده را به همراه یک توله نر جدید، در میاندشت تصویربرداری کردند. متاسفانه این خبر خوش عمرکوتاهی داشت و مادر موفق، جانش را در جاده تهران- مشهد، محدوده روستای عباس آباد از دست داد. به پیشنهاد موسسه تصویر حیات­ وحش این یوزپلنگ ماده “مانا” نام گرفت تا ماندگار باشد در تاریخ حیات­ وحش ایران زمین.

اما مانا یک توله داشت. چند روز پس از تصادف مادرش، در اطراف جاده پرسه می­زد که توسط ماموران محیط زیست منطقه و دوستداران حیات­ وحش، از حاشیه جاده رانده می­شد تا به سرنوشت مادرش دچار نشود. به دلیل سن توله (حدود ۱۴ ماه) که از سن استقلال کمتر بود، کارشناسان عقیده داشتند قادر به ادامه حیات نخواهد بود و احتمالا نمی­تواند دوام بیاورد.

چکو زنده است!

نتایج جدید بدست آمده از دوربین های تله ای موسسه تصویر حیات وحش، زنده بودن این توله یوزپلنگ را در عین شگفتی اثبات کرد.

چکو زنده است!

موسسه تصویر حیات­ وحش در خلال ساخت مستندی درباره وضعیت یوزپلنگ در ایران، تعدادی دوربین تله­ای در میاندشت نصب و تصاویر متعددی از یوزپلنگ ضبط کرده است. با همکاری کارشناسان انجمن یوزپلنگ ایرانی و تصاویر  ثبت شده از این توله در مطالعات گذشته، یوزپلنگ­ها خال­شناسی شدند و مشخص شد توله یوزپلنگ نر مذکور توانسته است با خیل عظیم مشکلات بر سر راهش، زنده بماند و در سنی کمتر از ۲ سالگی به صورت مستقل زندگی کند. نام این یوزپلنگ، “چکو” گذاشته شد که نام محلی است در منطقه میاندشت که برای اولین بار تصویر این توله یوز در آنجا ثبت شد.

زنده ماندن این یوزپلنگ، اتفاق ویژه و نوید بخشی است برای جمعیت یوزپلنگ زیستگاه­های شمالی کشور. اما نباید فراموش کنیم که چالش­های حفاظت از این گربه سان در خطر انقراض، هنوز به قوت خود باقی است و باید هر چه سریعتر از میان برداشته شود. کمپین نامه نجات تلاشی است برای سرعت و قوت بخشیدن به این اقدامات.

با "گاوهای هسته‌ای" آشنا شوید!

زیست بوم: برخی از خانواده‌ها حداقل یک آشنای عجیب و غریب دارند؛ برخی دیگر اما به چیزی فراتر از آن می‌بالند: گاوهای هسته‌ای! 
 
یک فیلم‌ساز در سال 2011 در مورد گروهی از کشاورزان در منطقه هسته‌ای فوکوشیما شایعاتی شنید؛ اینکه کشاورزان تلاش می‌کنند تا گاوهایشان که در معرض تشعشعات هسته‌ای قرار گرفته‌اند را علیرغم کسب هیچ سودی، زنده نگه دارند. 
 
دلیلش اما چیست؟ 
 تاموتسو ماتسوبارا، سازنده فیلم گاوهای هسته‌ای (Hibaku Ushi) در گفتگو با سی ان ان گفت: «کشاورزان به چشم اعضای خانواده خود به آن گاوها نگاه می‌کنند. آن‌ها به خوبی آگاه هستند که نمی‌توانند گاوهایشان را بفروشند و از طرفی هم دلشان نمی‌آید آن‌ها را بکشند.» 
 گاو هسته ای
نگهداری از هر گاو سالانه 2000 دلار هزینه دارد. کشاورزانی که تصویرشان در مستند نشان داده شده، همان‌هایی هستند که از درخواست اولیه دولت ژاپن مبنی بر رهاسازیِ گاوها در منطقه ممنوعه سرپیچی کرده‌اند. ماتسوبارا اینگونه توضیح می‌دهد که «این کشاورزان واقعا افکار بزرگتری در سر دارند.»
 
در زمین‌لرزه بزرگ شرق ژاپن در ۱۱ مارس ۲۰۱۱ به بزرگی 8.9 ریشتر، خسارات عظیم و غیرقابل جبرانی به نیروگاه هسته‌ای شماره یک فوکوشیما وارد شد که موجب بروز یک فاجعه هسته‌ای نیز شد. این نیروگاه با نام فوکوشیما دای‌ایچی نیز شناخته می‌شود. 
 
یک هدف والاتر 
مردم ساکن در شعاع 20 کیلومتری نیروگاه مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. بسیاری از کشاورزان پیش از ترک خانه‌هایشان تصمیم گرفتند تا گاوهایشان را آزاد کنند تا آن‌ها آزاده در منطقه ممنوعه بچرخند؛ حدود 1400 گاو از گرسنگی مردند و دولت نیز 1500 گاو دیگر را کشت تا کمتر رنج ببینند. 
 
ماتسوبارا از سال 2011 زندگی شش کشاورز و گاوهایشان را به تصویر کشیده است. در این بین نیز گروهی از دانشمندان بر روی گاوها تحقیق می‌کنند تا ببینند تشعشعات هسته‌ای بر روی پستانداران بزرگ‌تر چه تاثیری دارد. 
 گاو هسته ای
یک گاو هسته‌ای از منطقه ممنوعه فوکوشیما که لکه‌های سفیدرنگ غیرعادی روی بدنش دارد 
 
صرفا از روی عشق! 
این کشاورزان در ابتدا و صرفا از روی عشق هفته‌ای دو تا سه مرتبه به مزارع پیشین خود بازمی‌گشتند تا گاوهایشان را فقط زنده نگه دارند. اما از سال 2013، کِیجی اوکادا، کارشناس علوم حیوانی در دانشگاه ایواته، چندین تست را نیز بر روی گاوها انجام داده است. 
 
اوکادا انجمن "حفاظت از حیوانات و محیط زیستِ پس از فاجعه هسته‌ای" را به کمک پژوهشگرانی از دانشگاه‌های کیتازاتو، توهوکو و توکیو تاسیس کرده است. بودجه این پژوهشگران از طریق دانشگاه‌هایشان تامین می‌شود. اوکادا در مصاحبه با سی ان ان یادآور شد که «جانوران بزرگ‌تر در مقایسه با موریانه‌ها و پرنده‌های کوچک‌تر تفاوت‌های فراوانی دارند، زیرا ژن‌ها تاثیرگرفته از تشعشعات آسان‌تر ترمیم شده و به سختی می‌توان آثار تشعشعات هسته‌ای را مشاهده کرد... ما واقعا نیاز داریم که بدانیم چه میزان از تشعشعات هسته‌ای بر روی جانوران درشت‌اندام‌تر مضر است.»
 
با
کیجی اواکادا در حال معاینه یکی از گاوها 
 
تا به امروز هیچ یک از گاوهای منطقه ممنوعه هیچ کدام از علائم لوکمیا (سرطان خون) و سرطان را بروز نداده‌اند؛ این دو بیماری با تشعشعات هسته‌ای ارتباط دارند. برخی اما چندین لکه سفید رنگ روی پوستشان دارند. برخی می‌گویند که آن لکه‌های سفید از عوارض جانبی تشعشعات هسته‌ای است. 
  
ژاپن تاکنون چندین مرتبه این قضیه را تجربه کرده و اوکادا می‌گوید که این دست از پژوهش‌ها باعث می‌شود تا کشورش برای فاجعه‌های این چنینی در آینده آماده شود. 
 با
 
دولت ژاپن از سال 2011 در نظر داشته تا از طریق برداشتن سطح خاک و تمیز کردن آسفالت و زمین‌های بازی، منطقه ممنوعه فوکوشیما را پاکسازی کند. 
 
ماسامی یوشیکاوا، که در شهر نامیه در قلب منطقه ممنوع زندگی می‌کند، در مستند گاوهای هسته‌ای می‌گوید: «این گاوها شاهدین عینی آن فاجعه هسته‌ای هستند... آن‌ها گاوهای امیدند.» 

راز خرید الاغ توسط چینی‌ها چیست؟

زیست بوم: تجار چینی طی سال‌های اخیر تجارت گسترده‌ای را با خرید و فروش الاغ از سراسر جهان به راه انداخته‌اند.
 
 تعدادی از کشورهای آفریقایی فروش الاغ را به چین ممنوع اعلام کرده‌اند.
 
بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، مقامات برخی کشورهای آفریقایی دلیل اعلام این ممنوعیت را ناپایدارشدن عرضه و تقاضای این چهارپا در کشورهایشان اعلام کردند.
 
«نیجر» یکی از این کشورها است که طی 3 سال اخیر قیمت این حیوان در آن سه‌برابر شده و مقامات آن تصمیم گرفته‌اند که تجارت درازگوش‌ها را به چین و کشورهای آسیایی که عمده خریداران این چهارپا هستند ممنوع کنند.
 
«بورکینافاسو» نیز یکی دیگر از این کشورهاست که دستور توقف صادرات الاغ را صادر کرده است.
 
بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، چینی‌ها از پوست الاغ برای تولید نوعی پلاتین استفاده می‌کنند که بر اساس طب سنتی چینی برای درمان سرگیجه، قاعده‌گی‌ نامنظم، بی‌خوابی و بهبود گردش خون بسیار مفید است.راز خرید الاغ توسط چینی‌ها چیست؟
 
افزایش تقاضا برای واردات الاغ در چین به دنبال سقوط شدید جمعیت این چهارپا در چین به عنوان یکی از کشورهای صنعتی جهان رخ داده است.
 
به نوشته سی‌ان‌ان، جمعیت الاغ‌ها در چین از سال 1990 میلادی تاکنون از 11 میلیون رأس به 6 میلیون رأس کاهش یافته است.
 
«غیا عیسی»، یک مقام دولتی نیجر، در این رابطه به بی‌بی‌سی گفته است که طی سال جاری در حدود 80 هزار رأس الاغ از این کشور کوچک و بی‌ آب و علف صادر شده است که این تعداد در مقایسه با آمار سال گذشته (27 هزار رأس) تقریبا 3 برابر شده است.
 
به گفته این مقام مسئول در نیجر: "اگر صادرات ادامه یابد نسل این حیوان در این کشور نابود خواهد شد".
 
این در حالی است که به گفته «عیسی»، متوسط ​​قیمت یک خر نیز نسبت به سال قبل حدود سه برابر افزایش یافته است.
 
روزنامه ملی کنیا نیز به این موضوع پرداخته می‌نویسد:"دولت این کشور در حال تاسیس کشتارگاه‌های جدید است که می‌توانند روزانه 100 رأس الاغ را ذبح و برای صادرات به چین آماده کنند".

درخواست مردم از رییس جمهور برای نجات یوزپلنگ ایرانی

پس از سال‌ها تحقیق و آموزش و مشارکت در زمینه حفاظت از یوزپلنگ، امسال وقت آن رسیده بود که اقدام ویژه‌ای کنیم. اقدامی که مثل سال‌های گذشته نباشد و گامی بلند تر باشد برای نجات یوزپلنگ. موضوع کاهش تعداد ماده‌ها در زیستگاه‌های جنوبی و تصادفات جاده‌ای و کشتار مستقیم یوزپلنگ توسط انسان، نکات نگران کننده‌ای بودند که ما را بر آن داشتند تا وضعیت بحرانی این گونه را به گوش همگان برسانیم. گرچه در این مدت، اقداماتی برای حفاظت از یوز انجام گرفته و موثر بوده‎اند، اما بازهم کاهش جمعیت و تاثیر عوامل مخرب بر جمعیت به قدری زیاد است که برای حفاظت واقعی از این گونه ارزشمند جهانی، باید طرحی نو در اندازیم. طرحی نو که با خواست تمام مردم و پشتوانه بدنه دولت میسر خواهد بود. بودجه‌های اختصاص داده شده به حفاظت از یوزپلنگ از تمام پروژه‌های حفاظتی مشابه در جهان کمتر هستند در حالی که یوزپلنگ آسیایی رتبه در خطر انقراض ترین گربه جهان را یدک می‌کشد. مشکلات بین سازمانی، معادن، جاده‌ها، دامداری سنتی به تعداد زیاد در زیستگاه‌ها، همه و همه اینها چالش‌های بزرگی است پیش روی بقای یوزپلنگ در ایران. اما مرتفع نمودن این چالش‌ها به تنهایی از عهده یک پروژه یا سازمان خاص بر می آید؟ اگر اینطور بود چرا تا به امروز، وضعیت تغییر نکرده است؟ حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به قدری ارزشمند، حساس و پر چالش است که جدیت مردم و دولت را همزمان می‌طلبد.

ادامه نوشته

این موتورسیکلت با هیچ حیوانی تصادف نمی کند!

برای حیات وحش ترمز کنیم! این هدفی است که موتورسوار سفیر دیده بان حقوق حیوانات در سفر طولانیش ترویج می کند.

animal-rights-watch-arw-8616

ادامه نوشته

خسارت ۱.۵ تریلیون یورویی گرم‌شدن زمین به اقتصادجهانی

خبرگزاری مستقل محیط زیست: گرم شدن کره زمین هزینه 1.5 تریلیون یورویی به اقتصاد جهانی تحمیل کرده است.

بر اساس گزارش تسنیم و به نقل از ایندیپندنت، روند گرمایش زمین اما تا سال 2030 به همین شکل افزایش خواهد یافت و اگر شما مشغول به کاری هستید که به لحاظ فیزیکی درگیر آن هستید مجبور خواهید شد آهسته‌تر کار کنید.

در کشور هند که برخی مشاغل توسط دو نفر و به‌طور اشتراکی انجام می‌شود و به فرد اجازه می‌دهد کمی استراحت کند، هزینه گرم‌شدن زمین، 340 بیلیون یورو در سال است.

طبق پیش‌بینی‌ها کشور چین نیز این میزان هدررفت مشابه را تجربه خواهد کرد.

در حال حاضر در میان کشورهای دیگری که بیشترین تاثیر را از روند گرمایش زمین می‌بینند نام اندونزی با 188 بیلیون یورو، مالزی با 188 بیلیون یورو و تایلند با 113 بیلیون یور به چشم می‌خورد.

در مقاله پژوهشی که از دل یک نشست با موضوع کاهش خطرات ناشی از حوادث آب و هوایی در کوآلالامپور توسط پژوهشکده سازمان ملل و برنامه توسعه این سازمان برگزار شد نسبت به این موضوع ابراز نگرانی شده است.

مقالات دیگری که در این نشست مورد توجه قرار گرفتند در رابطه با خطرات بارش شدید باران و ارتباط آن با گسترش بیماری و آلوده شدن منابع آب شیرین و پدید آمدن طوفان و پدیده گرد و غبار و آتش‌سوزی بود.

دکتر «ترد ژلستورم»، نویسنده مقاله مقاله در مورد اثر گرما بر اقتصاد، در این رابطه می‌گوید: "تاکنون به اثر گرما بر زندگی روزمره مردم و و علی‌الخصوص تاثیر آن بر روی کار آنها توجه کافی نشده است این در حالی است که اگر شما کاری به لحاظ فیزیکی انجام می‌دهید با گرم شدن هوا میزان بازدهی شما کاهش می‌یابد".

وی افزود:" این موضوع برای تک‌تک کشورها صادق است و اثرات افزایش دما حتی در کوتاه مدت می‌تواند خسارات میلیارد دلاری برای آنها در پی داشته باشد".

وی روند گرمایش زمین را تا سال 2050 بههمین منوال تخمین زد و گفت برای کاستن از این افزایش دما باید از انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حد ممکن جلوگیری به عمل آوریم".

آنتونی اخته، مدیر موسسه بین المللی پژوهشکده  سازمان ملل متحد برای بهداشت جهانی، ابراز امیدواری کرد که این تحقیقات و هشدارها بتواند مقامات کشورها را در بازنگری در شیوه‌های برخورد با موضوعات زیست‌محیطی  آگاه‌تر سازد.